Osteopati

Om Osteopati

Hvad er osteopati:

• Osteopati er en manuel medicinsk behandlingsform, som tager udgangspunkt i hele kroppen og dets systemer.

• Osteopati har grundsten i Anatomi, fysiologi, biomekanik, sygdomslære og neurologi.

• Osteopati er baseret på at lokalisere og  behandle årsagen til en problemstilling og ikke kun symptomerne.

Hvordan virker osteopati:

• Filosofien bag behandlingen er at genskabe balance og bevægelighed i kroppen. Blodgennemstrømning og nerveinformation normaliseres og dermed giver kroppen mulighed for at hele sig selv.

• Osteopatiske behandlingsteknikker er blandt andet mobilisering og manipulation af led, muskel og bindevævsstræk, organ teknikker samt kraniel osteopati.

• Der skal gerne være effekt af behandlingen. Hvis der ikke er fremskridt i behandlingsforløbet, skal vi sammen og eventuelt i samråd med lægen, vurdere om andre relevante undersøgelser kan foretages.
  • Eksempelvis, blodprøver, EKG, lungefunktionsmåling, røntgen, scanning etc.

Osteopatiens oprindelse

• Osteopati har sin oprindelse i 1892, hvor den amerikanske læge Andrew Taylor Still dannede fundamentet for den osteopatiske behandlingsform og tankegang.

• Siden har osteopati udviklet sig til en universitetsuddannelse i blandt andet USA, Belgien, England, Australien og New Zealand.

• Uddannelsen er desuden statsautoriseret i Frankrig, Portugal og Italien.

•  I USA alene er der mere end 70.000 registreret osteopater.

Osteopati i Danmark

• Osteopati er i fremgang i Danmark.
  • Det er 5-årig deltids videreuddannelse

• Kun fuldt uddannet osteopater, har mulighed for medlemskab af Danske Osteopater. M.R.O.DK